Bæredygtighed og cirkulær økonomi som vækstdriver

Lene Damsbo Brix, Direktør Lendager Arkitekter 900x400,

Bæredygtighed og cirkulær økonomi som vækstdriver

I Lendager Group har de lagt den gængse forretningsmodel i det byggede miljø på hylden og skabt en ny forretningsmodel med udgangspunkt i cirkulær økonomi, hvor miljø og vækst er hinandens forudsætninger.

Den bæredygtige byggekoncern har med stor succes disruptet byggesektoren ved at vende værdikæderne på hovedet og bygge ud fra konceptet cirkulær økonomi, der i sin grundessens handler om at frakoble vækst fra materialeforbrug ved at cirkulere de eksisterende ressourcer fremfor at kassere det som affald.

At den nye strategi i Lendager Group har haft succes blev blandt andet markeret med udnævnelsen til Gazelle virksomhed i Børsen i 2016.

At lave god forretning af affald og disrupte den eksisterende byggesektor er ikke en nem opgave, derfor valgte Lene Damsbo Brix, direktør i Lendager Arkitekter i sit skifte fra at være praktiserende arkitekt og direktør i en traditionel arkitektvirksomhed til jobbet hos Lendager Group at opruste sine kompetencer med en MBA fra Henley Business School.

“Vores metode er bygget op omkring koblingen mellem cirkulær økonomi, innovation og kreativitet, – men for at det skal lykkes, at disrupte den eksisterende sektor, penetrere nye markeder og samtidig lave succesfuld forretning – kræver det forståelse for de klassiske ledelsesdiscipliner og strategier. Det giver MBA’en mig,” fortæller Lene.

The Henley Executive MBA

Henley MBA er specielt designet til at udfordre den erfarne leder, som ønsker at styrke sine faglige og personlige kompetencer.

Med en Executive MBA fra Henley Business School får man en triple akkrediteret og internationalt anerkendt lederuddannelse baseret på mere end 65 års erfaring.

Programmet giver en solid forretningsforståelse og de vigtigste værktøjer til at kunne træffe velfunderede, strategiske beslutninger.

Læs mere og tilmeld dig her 

En Nexus organisation bygget på tværfagligt samarbejde

Omstillingen til bæredygtig byggeri gennem cirkulær økonomi kræver nytænkning og evnen til at se sig selv og sine samarbejdspartnere i nye roller på tværs af fagligheder, idet det netop ved at sammenkoble flere udfordringer bliver muligt at skabe ambitiøse løsninger.

Det gælder for branchen som helhed, men det gælder også internt i en organisation, og derfor er det ikke kun eksternt, at Lendager Group forstyrrer de eksisterende værdikæder – også internt i organisationen er der valgt en anderledes organisering

Vi organiserer vores projekter på tværs af forskellige typer af fagligheder i alle dele af værdikæden, så de arbejder sammen i hele processen

“Et eksempel er nedriveren, der plejer at være den sidste person, der inddrages i bygningernes livscyklus, når de skal rives ned – hos os er nedriveren den første, vi ringer til. Han har de affaldsressourcer, vi skal skabe bæredygtig arkitektur og bygge med og bliver derfor en kreativ partner,” fortæller Lene.

”Vi er ude i nye kompleksiteter, der gør, at man er nødt til at tænke anderledes – også i opbygningen af virksomheden. I udviklingen af den nye organisation er det meget givende for mig at fordybe mig i teorien, som åbner op for nye sammenhænge og synergier”

“20 års erfaring som arkitekt betyder, at jeg har en helt særlig procesforståelse for de operationelle og ledelsesmæssige processer i virksomheden”

Med valget af en MBA på Henley kombineres det med stærk business faglighed, internationalt udsyn og personlig udvikling

-fortæller Lene endvidere.

Lendager Group er en innovativ byggekoncern specialiseret i kostneutralt bæredygtigt byggeri.

Selskabet består i dag af de tre virksomheder Lendager Arkitekter, Lendager Up og Lendager Strategi

Lene Damsbo Brix, Direktør Lendager Arkitekter

Photo courtesy: Albert Rønning-Andersson

Af: Albert Rønning-Andersson

Albert Rønning-Andersson

Albert Rønning-Andersson

Albert Rønning-Andersson

Albert Rønning-Andersson

Albert Rønning-Andersson er Journalist & Head of Content i Fonden For International Management Education (IME). Her er han ansvarlig for planlægning, projektstyring og eksekvering af Fondens kommunikation, PR og markedsføring. Han er redaktør og skribent på Fondens online-platforme- herunder blogs, nyhedsbreve, website og sociale medier og er tillige lead på afvikling af Masterclasses. Albert er en journalistisk håndværker, der forstår at grave de gode historier frem og sortere sandhed fra sludder. Han er uddannet i Journalistik og Politisk Administration fra Roskilde Universitet og har fra sin fortid på hhv. Berlingske, Politiken og Christiansborg et omfattende kildenetværk, der sammen med hans uddannelsesmæssige baggrund gør ham til solid all round researcher, reporter og formidler.

Relaterede artikler

-    A nerdy guide that will ensure you the highest possible job performance predictability in assessment and recruitment - which unfortunately is still not high.To begin with the bad news, the highest possible validity in personal assessment, predicting job performance is 40%. This was recently presented to me at a…
Uber, Airbnb, Lending Club og GoMore. Netflix, Spotify og betalingsmure på nettet. Digitalisering, innovation, co-creation og crowdfunding. Nye forretningsmodeller skyder op som paddehatte, og verden bevæger sig med en hast, vi ikke før har set. Det stiller nye krav til den moderne leder, der ikke længere kan forlade sig på…