Sådan bliver du fremtidsnavigatør

Personal Knowlede Mastery feat. Kenneth Mikkelsen @IME

Sådan bliver du fremtidsnavigatør

Personal Knowledge Mastery er fremtidens tilgang til livslang læring og et effektiv redskab til at tage ansvaret for egen udvikling og karriere. Nyt kursus viser vejen og klæder danske ledere på til fremtidens digitale virkelighed.

Strategier bliver hurtigere forældede. Nye konkurrenter opstår uden for ens etablerede branche. Tempoet skrues op. Indbakken flyder over af e-mails.

Tunge hierarkier udfordres af agile netværk. Digitale teknologier kræver nye kompetencer. Der skal leveres mere for mindre. Og tiden til refleksion ædes op af driftsopgaver.

Lyder situation bekendt?

Mange ledere fornemmer på egen krop, at der er stærke kræfter på spil i øjeblikket. Vi befinder os i det tidlige stadie af den fjerde industrielle revolution. I overgangen fra noget velkendt til noget nyt.

Situationen øger behovet for, at ledere har deres øjne på fremtiden og scanner verden for signaler, der gør det muligt at se, hvad der sker rundt om næste hjørne.

At kunne søge, forstå og udnytte den rette information er således en forudsætning for kunne navigere, udvikle strategier, være adaptiv og træffe beslutninger på et oplyst grundlag som leder i det 21. århundrede.

Tag ansvaret for din egen udvikling

Sådan lød det, da IME – Fonden for International Management Education for nyligt lancerede programmet Personal Knowledge Mastery (PKM), der er det første af sin art i Danmark.

Manden bag og facilitator af programmet, Kenneth Mikkelsen, er førende international ekspert i PKM, ledelse, læring og globale tendenser. Som forfatter, foredragsholder, ledelsesrådgiver og læringsdesigner, har han omfattende erfaring med at klæde topledere og organisationer på til bedre at kunne navigere i en foranderlig verden.

Budskabet er klart: Det handler om at lære at lære. For læring er strategien i en foranderlig situation. Det er læring, som sætter os i stand til at tilpasse os til en ny virkelighed.

”Vi lever i en verden, som forandrer sig hurtigere end nogensinde. Digitaliseringen er allestedsnærværende, og vi udsættes hvert øjeblik for knap fire millioner impulser. Men det er kun 2000 af dem, vi evner at bearbejde. Spørgsmålet er, hvilke af de 2.000 impulser du tager til dig? Er det de rette? Har du det rigtige navigationssystem til kontinuerligt af lære nyt, fokusere og stille de rette spørgsmål i en digital verden, der genererer flere og flere data?”, lyder det retorisk fra Kenneth Mikkelsen.

Hvad er PKM?

PKM er personlig videnledelse – en arbejdsmetode, der hjælpe dig med at tage ansvar for din personlige og professionelle udvikling, så du bevarer din markedsværdig og forbliver relevant på arbejdsmarkedet i en foranderlig verden.

– Kenneth Mikkelsen, FutureShifts

Hvad kan PKM gøre for dig?

Hvad kan PKM gøre for dig?

Kilde: Kenneth Mikkelsen, FutureShifts

Informations overload

Og spørgsmålet giver god mening i et videnssamfund som vores, hvor en videnarbejder i gennemsnit sender og modtager flere end 125 e-mails om dagen. Det svarer til en e-mail hver fjerde minut! Der udgives mere end 300.000 bøger hvert år i USA alene – uden at tælle selvudgivelser med.

The New York Times indeholder på en normal ugedag flere informationer, end vores forfædre ville have stødt på i hele deres levetid i det 17. århundrede!

Det er slående facts, som i en omskiftelig, kompleks, usikker og tvetydig verden, kun understreger behovet for hurtigt at kunne finde de rigtige informationer, udlede mening og omsætte viden til handling.

De fleste medarbejdere oplever, at de i dag er nødt til at træffe større beslutninger hurtigere og på et mindre oplyst grundlag end for blot få år siden. I fremtiden vil det pres blot blive større i takt med at informationsmængden stiger i samfundet

– siger Kenneth Mikkelsen og fortsætter:

”Og hvis ikke du har et navigationssystem til at lære nyt og navigere i en digital verden, hvordan kan du så træffe de strategiske valg på vegne af din organisation, som imødegår den udfordring eller lede dine medarbejderes brug af digitale teknologier? Svaret er, at det kan du ikke. Og derfor er det helt afgørende at lære PKM,” lyder opfordringen.

Søg, del og forstå

PKM tager udgangspunkt i social læring og bygger på et enkelt princip om at bruge digitale værktøjer til at søge, forstå og dele viden. Brugt rigtigt, gør det brugerne til adrætte fremtidsnavigatører, er meldingen.

PKM er fremtidens tilgang til livslang læring og et effektiv redskab til at tage ansvaret for din egen udvikling og karriere

“Det sætter dig i stand til at opfange værdifulde informationer, indgå i digitale læringsnetværk, se nye tendenser og handle klogt på forkant af fremtiden,” siger Kenneth Mikkelsen.

Og det kan Frederik Lysgaard Vind til fulde stå inde for. Han arbejder til daglig som konsulent og headhunter, og var blandt de deltagende på kurset i Personal Knowledge Mastery. For ham er informationssøgning, gode researchegenskaber, omstillingsparathed og evnen til hele tiden at holde sig ajour med seneste nyt fra branchen afgørende for succes. Og til det er PKM et glimrende redskab, lyder det.

Værdien af Personal Knowledge Mastery

Værdi af PKM
-Kilde: Kenneth Mikkelsen, FutureShifts

”Som konsulent og som headhunter er det min fornemmeste opgave hurtigt at kunne sætte mig ind i en organisations virkelighed, hverdag og agenda. Jeg skal kunne bringe nyt til virksomheden, qua den kandidat, jeg hjælper den med at ansætte. Evnen til at lære at lære og til at skelne skidt fra kanel, er afgørende i den proces”.

Og til det, er PKM er genialt system, der uden tvivl vil bidrage til at øge relevansen og effektiviteten af mit arbejde

– siger han om metoden, der grundlæggende handler om at søge, forstå og dele:

At søge drejer sig om at aflære og genlære måden, man optager information på – både gennem sine nyhedskilder og netværk.

Forståelsesdelen handler om, hvordan man reflekterer over og forstår den information, man optager. Det er her, man skaber en varig metode til at udlede mening af informationer og styrke sin evne til at reflektere over de informationer, man optager – og gøre dem anvendelig for andre.

Endelig handler deling om at udbrede synspunkter og indsigter i relevante netværk og samtaler med andre, på en måde der sikrer, at man agerer på den rette viden og er relevant for kunder, kollegaer og samarbejdspartnere.

Ændrede købsvaner stiller krav til kommunikationen

Netop det at dele viden og gøre den anvendelig for andre, er noget, Steffen Juncker, Sales Manager i malervirksomheden Flügger og deltager på kurset i PKM, gerne vil blive bedre til.

For som alle andre virksomheder, mærker også Flügger ændrede kundepræferencer og købsvaner, hvor stadig mere foregår digitalt. I dag finder størstedelen af købsrejsen sted på sociale medier og via søgemaskiner, længe inden kunden kontakter virksomheden. At være synlig på f.eks. Google, Facebook og LinkedIn, er derfor blevet stadig vigtigere, og det kan PKM være behjælpelig med, lyder det.

PKM værktøjer

PKM værktøjer
– Kilde: Kenneth Mikkelsen, FutureShifts

”Der findes i dag et hav af informationer, artikler og viden, jeg som leder i Flügger kan bruge i forhold til de markeder, vi navigerer i. Opgaven bliver at vælger de rette ud, tilføje merværdi og servere dem for potentielle kunder, forhandlere og samarbejdspartnere på det rette sted og tidspunkt, og i et format der er appellerende og delbart. Det gælder også for kommunikationen internt i virksomheden, hvor det for mig ikke er nok, blot at dele en artikel eller ’like’ et opslag,” siger Steffen Juncker og uddyber:

Viden skal kurateres, dvs. tilføjes noget ekstra ved f.eks. at fortælle, hvad hovedbudskabet er, og hvorfor det er vigtigt for modtageren at få vide

“PKM handler jo netop om at skabe troværdige digitale identiteter, at få indflydelse samt lede andre. Brugt rigtigt er Personal Knowledge Mastery er glimrende redskab, som jeg personligt og vi i Flügger vil få stor gavn af,” siger han.

IME og Kenneth Mikkelsen afholder kurset i Personal Knowledge Mastery igen i den nærmeste fremtid. Information om tid og sted vil snart være tilgængelig.

Hvorfor bruge sociale medier?

Hvorfor bruge sociale medier?

– Kilde: Kenneth Mikkelsen, FutureShifts

Om Kennneth Mikkelsen

Kenneth Mikkelsen er en førende international ekspert i PKM, ledelse, læring og globale tendenser. Han er medstifter af FutureShifts, associeret hos Peter Drucker Society og har som forfatter, foredragsholder, rådgiver og læringsdesigner klædt topledere og organisationer på til bedre at kunne navigere i en hastig foranderlig verden. Kenneth Mikkelsen er medforfatter til bogen The Neo-Generalist, der netop er udkommet.

Kenneth Mikkelsen kan følges på Twitter: @LeadershipABC

Kenneth Mikkelsen, FutureShift

Kenneth Mikkelsen, FutureShifts

Af: Albert Rønning-Andersson

Albert Rønning-Andersson

Albert Rønning-Andersson

Albert Rønning-Andersson

Albert Rønning-Andersson

Albert Rønning-Andersson er Journalist & Head of Content i Fonden For International Management Education (IME). Her er han ansvarlig for planlægning, projektstyring og eksekvering af Fondens kommunikation, PR og markedsføring. Han er redaktør og skribent på Fondens online-platforme- herunder blogs, nyhedsbreve, website og sociale medier og er tillige lead på afvikling af Masterclasses. Albert er en journalistisk håndværker, der forstår at grave de gode historier frem og sortere sandhed fra sludder. Han er uddannet i Journalistik og Politisk Administration fra Roskilde Universitet og har fra sin fortid på hhv. Berlingske, Politiken og Christiansborg et omfattende kildenetværk, der sammen med hans uddannelsesmæssige baggrund gør ham til solid all round researcher, reporter og formidler.

Relaterede artikler

-    A nerdy guide that will ensure you the highest possible job performance predictability in assessment and recruitment - which unfortunately is still not high.To begin with the bad news, the highest possible validity in personal assessment, predicting job performance is 40%. This was recently presented to me at a…
Uber, Airbnb, Lending Club og GoMore. Netflix, Spotify og betalingsmure på nettet. Digitalisering, innovation, co-creation og crowdfunding. Nye forretningsmodeller skyder op som paddehatte, og verden bevæger sig med en hast, vi ikke før har set. Det stiller nye krav til den moderne leder, der ikke længere kan forlade sig på…