skip to Main Content
Autentisk Ledelse I En VUCA Verden

Autentisk ledelse i en VUCA verden

I en global verden, der bliver stadig mere kompleks og uforudsigelig, er der behov for lederskab. Stadig flere virksomheder investerer da også i ledelse og lederudvikling, men spørgsmålet er, om de investerer korrekt? For trods gode intentioner ender mange alligevel med at havne i den ene af to gammelkendte grøfter: rigid og stram top down-styring eller vag og ansvarsfradragende understyring. Noget er derfor galt, og der er behov for nye måder at tænke ledelse på. Sådan lød det, da Henley Business School for nyligt inviterede et halv hundrede danske ledere til en anderledes og svært øjenåbende Masterclass, der i rå rammer og med sydafrikansk inspiration gav de fremmødte stof til eftertanke.

‘Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere’

Ordene er afdøde Einsteins, men kommer denne sommerdag i juni fra en lyslevende, midaldrende sydafrikaners mund. Steve Hall hedder han, og han er én af tre erfarne ledelsesguruer, der på dagen var fløjet fra Cape Town i Sydafrika til det hippe Vesterbro i København.

Her skulle han og hans to konsulentkolleger, Mick Fynn og Pete Laburn, tale til en større forsamling af danske erhvervsledere, der var mødt op for at blive klogere på og lade sig inspirere af et alternativt, men svært forfriskende syn på lederudvikling og lederskab anno 2015.

For under parolen Leading With Humanity har de tre erfarne ledelseskonsulenter siden begyndelsen af 00’erne faciliteret et lederudviklingsprogram med en ledelsesfilosofi, der gør radikalt op med det traditionelle tankesæt, som mange business schools, virksomheder, og organisationer efter deres mening alt for længe har ladet sig diktere af.

Og hvorfor nu det? Fungerer det ikke meget godt, som det er? Spørger man Peter Laburn er svaret et rungende nej. Kolde fakta og mere end 30 års erfaring med lederudvikling har overbevist ham om det modsatte.

”Vi spenderer på verdensplan mere end 60 mia. kroner årligt på via alskens programmer, kurser og uddannelser at træne og udvikle ledere. Men undersøgelser viser, at kun knap 5 procent af de investerede kroner har en målbar effekt på ROI. Noget er altså helt galt, og det er det, vi igennem de seneste tre årtier har forsøgt at finde forklaringer på og komme med alternative løsninger til,” siger han og fortsætter:

Facilitating, Emergent and Experiential Leadership Development

”I dag er det så blevet til programmet Leading With Humanity, der bygger på helt andre principper end de traditionelle managementkurser og lederprogrammer, som mange business scholls og erhvervskonsulenter stadig tyr til. Vi fandt nemlig, at spændet mellem teori og praksis på disse programmer er alt for stort”

Hvad der på papiret ser fint og flot ud, finder kun i meget beskedent omfang vej til virksomhederne og deres daglige praksis. Med Leading With Humanity gør vi op med det. Programmet bygger nemlig på en læringsfilosofi, Facilitating, Emergent and Experiential Leadership Development (FEELD), der som navnet antyder, vægter den eksperimentelle og praktiske læring lige så højt, hvis ikke højere, end det teoretiske

“Lederskab kan ikke læres på skolebænken alene. Også konkrete hands-on erfaringer og eksperimentelle, kontekstnære øvelser er nødvendige, for at stoffet sætter sig fast,” siger Pete Laburn, der endelig også slår på læring via en inside-out-mentalitet – dvs. forståelsen af, at man ved grundig, refleksiv selvindsigt bedre end ellers kan påvirke andre til positivt at handle i samklang med de værdier, man står for.

Så ud med utidssvarende konformitet, lineære logikker, hierarkier og kontrol og ind med intuition, humanisme, spontanitet og autentitet. Sådan lyder mantraet, og i dag var ingen undtagelse.

Vi er for tiden vidne til en verden, der ændrer sig med lynets hast. Hvad der gjaldt i går, er ikke længere gyldigt i dag. Vi kan ikke som tidligere styre og kontrollere begivenheders gang. Verden er uforudsigelig og foranderlig, og det har alt for få af verdens ledere taget beskik af. Se blot på Det Arabiske Forår, Finanskrisen eller Ubers disruption af taxabranchen. Hvem havde set de ting komme?

– siger han og giver selv svaret:

“Ingen – og i hvert fald ikke de topchefer og politiske ledere, der fra managementkurser og utidssvarende lederuddannelser stadig tror, at god ledelse bygger på værdier som hierarki, kontrol, konformitet og evnen til at forudse”

“For i en postmoderne virkelighed, er det en helt forfejlet strategi, og vi er derfor nødt til at se på ledelse med helt andre og friske øjne,” lød det således med overbevisende røst fra talerstolen, der i dagens anledning var placeret i en råt udseende og højloftet lagerhal med graffitimalerier på væggene, asfalt på gulvene, og massivt lysindfald fra store åbne glaspartier.

Street credibility

Det var nemlig GAME Copenhagen – et asfalteret gadeidrætshus med plads til street basket, gadefodbold, parkour, dans, DJ’ing og meget andet– der rammende satte scenen for dagens sydafrikanske indspark og opsang.

En temmelig anderledes venue end de anonyme kædehoteller og fantasiløse konference- og mødelokaler, der ellers ofte forbindes med sammenkomster i erhvervslivet.

Og samtidigt en venue, der med sin daglige gang af hipstersmarte byboere, kreative og skævt tænkende kunstnere, gøglere og entreprenante iværksættere, inviterede til nytænkning, positiv åbenhed og imødekommende dialog.

Perfekt til formidling af det humane og stadig mere udbredte syn på lederskab, som sydafrikanerne turnerer rundt med, og som Peter Flynn, den anden af de tre oplægsholdere, havde en meget klar definition på:

Der findes i dag et væld af definitioner på lederskab – 1.500 faktisk. Men for mig er det egentligt ret så simpelt. Lederskab er i mine øjne ’evnen til at influere andre på en sådan måde, at de frivilligt følger efter’. Så kort, kan det siges

– sagde han, men gav sig alligevel til at uddybe:

”Ledelse anno 2015 handler om at give, inspirere og sikre oprigtigt følgeskab. Det handler om humanisme, integritet, næstekærlighed, og forståelse for konteksten. Gode ledere er autentiske, oprigtige og ærlige ledere. Ledere, der forstår at lytte, inddrage og involvere. Som hylder samarbejde, dobbelte bundlinjer og team work, og som er åbne over for det nye og fremmedartede”

“Gode ledere fremmer innovation og kreativitet og betragter ikke tiltag, der falder anderledes ud end forventet, som nederlag, men som læringspunkter for fremtidig succes,” lød det således til stor begejstring for et spørgelystent publikum, der med notesblokke og laptops, friskkværnet kaffe, croissanter, kildevand og sød frugt, ivrigt sugede til sig af parolerne fra scenen.

Direkte overførbar

Blandt dem var Jes Rosendal, der til daglig er CEO for godt 185 ansatte i Jyske Finans – den del af Jyske Bank Koncernen, som beskæftiger sig med leasing og finansiering af bl.a. biler og materiel til erhvervslivet.

For ham kunne temaet for dagens Masterclass ikke være ramt bedre. Han står nemlig i spidsen for en, med egne ord traditionelt tænkende virksomhed, som gennem finanskrisen har været igennem et turn around, og med den hastighed forandringer, der kommer nu og i fremtiden, bliver der også behov for en ledelsesmæssig turn around.

Men ét at tænke de store forkromede tanker og nedfælde dem på papir. Noget andet er at få dem implementeret og gjort anvendelige i virksomhedens daglige praksis, og her er gode råd og dyrkøbte erfaringer guld værd, lød det.

”Jeg er her i dag for at hente inspiration og gode fifs til, hvordan vi i Jyske Finans kommer videre, ikke mindst på udviklingssiden. Vi har ændret på ledelseslag, nedbrudt siloer, og vi sætter videndeling på dagsordenen og opfordrer til samarbejder på tværs i organisationen”

På papir og i pjecer ser sådanne tiltag og tanker ofte vældig fine og smarte ud, men den store udfordring er jo at få dem implementeret i praksis, og til dét er dagens emne spot on for mig

“Jeg får en masse konkrete råd, kontekstnær viden og illustrative eksempler på, hvordan moderne ledelse kan og bør praktiseres. Det hele serveret på en måde, som gør, at jeg allerede mandag efter weekenden kan bringe dem i spil. Det er aldeles glimrende,” siger Jes Rosendal og fremhæver bl.a. talernes vægtning af det ’autentiske lederskab’ som rettesnor for topchefer anno 2015 og frem.

”For med autentitet følger medarbejderengagement og arbejdsglæde. Og det er jo til gavn for både den enkelte og virksomheden. Det skal vi have mere af,” lød det fra Jyske Finans-chefen om et budskab, der jo i realiteten ikke er nyt, men som ifølge ham og de sydafrikanske ledelseskonsulenter altså trænger til en gevaldig revival.

Nelson Mandela viste vejen, og vejen gælder stadig

Et passende sted at starte denne revival kunne – paradoksalt måske være med et kig i arkiverne. For ifølge Pete, Mick og Steve er den måske mest autentiske og trovædige leder, verden nogensinde har været vidne til, den nu hedengangne sydafrikanske præsident, leder og førende apartheid-aktivist, Nelson Mandela.

Få formåede som han at samle, forsone, forandre og skabe følgeeskab samt resultater. Egenskaber som også den moderne leder skal have, hvorfor det politiske menneskerettighedsikon da også spiller en central rolle i Lead With Humanity-programmet, sådan som Mick, Pete og Steve praktiserer det:

Nelson Mandela er vor tids største lederikon. Han var en troværdig og autentisk leder, man naturligt fik lyst til at følge. Han var bevidst om, hvem han var, hvilke værdier han stod for, hvor han ville hen og med hvilke midler. Han kendte sine styrker og svagheder og var åben omkring dem

“Han stod ved, den han var, forstillede sig ikke men hvilede i sig selv. Han var drevet af et kald og et formål større end ham selv og var om nogen i stand til at ‘walk the talk’. Noget som alt for få – om nogen – af nutidens ledere og politiske overhoveder kan prale af,” lød det således med en retorisk overbevisning, som næsten kunne måle sig med 60’ernes taler fra den gamle apartheid-aktivist.

Det samme syntes Børn Holm, direktør for Product Management i virksomheden HBN Teknik, der producerer kompositmaterialer til trailer- og truckindustrien. Bjørn Holm har tidligere taget en MBA fra Henley Business School og kender derfor til budskaberne fra Mick, Pete og Steve.

Som deltager på MBA-uddannelsen kommer man nemlig på en 8 dage lang studietur til netop Sydafrika, for først i Durban og siden på savannen et par hundrede kilometer derfra at gennemføre Leading With Humanity-programmet. Men selvom meget af dagens program var ham velkendt, var det godt at få det genopfrisket.

Faglighed og personlig udvikling er to sider af samme sag

”Jeg og min virksomhed mærker ligesom alle andre, hvordan alting udvikler sig med en hast, der gør det svært at følge med. Der er derfor brug for ledelse og ledere, der forstår at skabe mening og sammenhæng i en ellers flygtig og fragmenteret hverdag. Og her kommer det personlige, autentistiske lederskab virkelig til sin ret”

“Vi skal kende os selv, vide hvad vi gør og hvorfor. Vi skal have visioner, kunne engagere og motivere. For selvom det kan lyde fortærsket, så står vi stærkere, når vi står sammen,” siger Bjørn Holm, der også slår på fordelene ved både at mestre den tunge teori og den virkelige verdens praksis, når man agerer leder i en større virksomhed.

Teori og praksis går hånd i hånd, ligesom faglighed og personlig udvikling gør det. Det lærer man på Henley MBA’en, og det er det samme, de tre på scenen prædiker i dag. Kan varmt anbefales

– lød det fra direktøren under Masterclassens døende minutter, og mens serveringspersonale lagde an til frokost og afsluttende networking.

En anderledes dag i forfriskende uvante omgivelser var til ende. Det blev tid til at runde af, og det var en række opløftede, om end også eftertænksomme mænd og kvinder, der gav hænder, udvekslede visitkort og begav sig ud i sommersolen.

En hel del klogere på, hvordan humanisme, intuition og personligt potentiale samt selvindsigt og integritet er opskriften på good governance og på, hvordan vi gør verden til et bedre sted at være.

For nok kan logic bring you from A to B. Imagination, derimod, can take you anywhere

Henley Masterclasses

Vil du have mere ? Fornemmelsen af en Henley Masterclass, hvor ledere i det danske alumni-netværk mødes og får et brush up på relevante management temater er ganske særlig.

Se videoen fra Masterclass’en Simplifying Strategy – Why do we make it so complicated?

By: jeppe.scharling

Del denne artikel på:

TwitterFacebookLinkedInEmail

Relateret artikler

How to recruit for potential NOT past performance

  • 6. april 2017
-    A nerdy guide that will ensure you the highest possible job performance predictability in assessment and recruitment - which unfortunately is still not high.To begin with the bad news, the highest possible validity in personal assessment, predicting job performance is 40%. This was recently presented to me at a…

It just got real – Attending the Starter Workshop in UK

  • 29. august 2016
As I described in my previous blog about my reflections about which university to enrol at, the first part of the MBA and the first workshop was held at the university in Henley, UK. Before – scared and excited Before attending the fist workshop – the starter workshop, I was…
Back To Top