Kongesport, slotsidyl og ledelse under pres

Dekadent aristokrati, elitær britisk landadel, fuldblodsheste, jordbær, årgangschampagne, eksklusivitet og veltrimmede plæner. Associationerne er mange, når det handler om polo, der som verdens ældste holdsport efterhånden har vundet stor udbredelse.

Også herhjemme, hvor den aristokratiske ridning har fundet vej til både de topprofessionelle hestebetvingere, den stenrige upperclass, topledere i erhvervslivet og alle andre med hang til intensitet, strategi, taktik, teknik, teamwork, selvindsigt og ledelse.

Blandt dem hører Henley Business School, der derfor inviterede til Masterclass på det mondæne Kokkedal Slot, hvor vævre poloheste, kyndige polotrænere, et dusin erfarne topledere, en erhvervspsykolog, og Henley’s udsendte satte hinanden stævne til en dag med høj sol, sommertemperaturer, gourmetspise og lektioner om lederskab under pres.

Kom med på et eventyrligt ridt af de mere ekstravagante af slagsen.
Der er frisk frugt i flettede kurve, jazz i diskrete højtalere, nyligt brygget te og kaffe i blanke sølvkander, hvide duge, stofservietter og eksklusivt stel på bordene. Der er kølige drinks i høje krystalglas, svalende parasoller, blankpolerede sportsvogne og en mildt ud sagt bjergtagende udsigt.

Vi er i Kongernes Nordsjælland på en højt hævet træterrasse foran Kokkedal Slot Copenhagen.

Fortil er slotsparken med dens irgrønne græsplæner, nyligt udsprungne bøgetræer, vilde dådyr og velplejede grusstier. Bag os troner det kridhvide og 250 år gamle, men nyligt renoverede renæssanceslot, der siden opførelsen i 1746 har huset grever og baroner, fyrster og hofdamer samt kammerherrer og driftige handelsmænd.

I dag er ejeren mangemillionæren og ejendomsmatadoren Michael Goldscmidt, der ud over hotel, restaurant, wellnesscenter og konferencefaciliteter, også byder på golfkurser, champagneophold og poloevents.

Sidstnævnte sker i samarbejde med Danish Polo Association, og det er i fællesskab med dem, at Henley Business School for nyligt inviterede til Masterclass under titlen ’Ledelse på udebane’.

Og det må man sige, de var – på udebane, de godt 20 erfarne erhvervsledere og enten nuværende eller tidligere Henley MBA’ere, der for en stund havde skiftet jakkesæt og slips ud med solbriller, kortærmede poloshirts, tighte jeans og slidstærkt fodtøj.

 

Ukendte territorier kræver aktivt lederskab

For nok havde nogle spillet lidt kroket, slået lidt minigolf og gået en 18’er på golfbanen, men hvad ridning og heste angik, var erfaringsgrundlaget ikke-eksisterende eller i hvert fald yderst sparsomt. Nu skulle de to discipliner kombineres og oveni købet ske i samspil med andre og overfor en fælles modstander.

Taktiske evner, strategisk indsigt, sublimt overblik, kommunikative færdigheder og aktivt team play kunne derfor med fordel bringes i spil – ligesom de bliver det i hverdagen. I hverdagen sker det bare uden hest, kølle og kugle, og det var derfor, det gav mening at tale om ledelse under pres, som ramme for dagens arrangement.

For når man er på ukendt territorium i forhold til både holdkammerater og konkurrenter, pologrejet, spillets flow, og omgivelserne det foregår under, øges stressniveauet. Og når man så samtidigt topper med at skulle sidde på ryggen af en tonstung, spillevende og bomstærk polohingst, der uden at kny kan vende på en tallerken og accelerere som en højpotent sportsvogn, ja så er man bragt godt og grundigt ud af ellers vante comfort zoner.

Og det var da netop også hensigten. For når vi bringes på dybt vand, testes vi på vores styrker og svagheder og måder at reagere på. De bliver synlige for os og dermed også lettere at forholde sig til, evaluere på og forandre.

Det fortæller Lars Hoffmann, Henley’s erhvervspsykolog og Learning Architect, der var med på dagen for blandt andet at demonstrere koblingen mellem polo og ledelse under pres.

Når en gruppe mennesker skal opnå noget sammen, er der brug for ledelse. Er situationen samtidigt ny og ukendt, er der endnu mere brug for ledelse. Og det må man sige, at den er, når man sætter erhvervsledere op på ryggen af et kæmpe dyr, udstyrer dem med slagtøj, bold, og regler for et spil, de ikke kender

“Territoriet er dem komplet ukendt, og ligesom i den virkelige verden med agile markeder, nye it-systemer og skarp konkurrence, skal der kommunikeres klart, sættes retning, delegeres ansvar og eksekveres. Med polo kan vi på en anderledes og sjov måde, simulere et mikrokosmos af den virkelige verdens ledelsesudfordringer, og vi kan illustrativt og konkret få vist, hvordan vi hver især reagerer under pres,” siger Lars Hoffmann.

 

Lars Hoffmann, Erhvervspsykolog: Om den ledelsesmæssige effekt af polosporten

 

Træhest og køllesving

Således ansporet var man klar til at dyste. Men før det for alvor gik løs, fik vi gennemgået en fascinerende fortælling om polens oprindelse og udbredelse. Fra oldtidens Persien, over det øvrige Asien og senere – med de britiske kolonisters mellemkomst – til Storbritannien og resten af Europa.

Polotræner og manager, Lucien Moore, stod for oplægget, der desuden bød på en gennemgang af spillets vigtigste regler, der er få og forholdsvis enkle.

”Kort fortalt, handler det om at slå bolden i mål. Spillet består af 6-8 perioder, chukkas, der hver varer 7,5 minutter. Man må skubbe til hinanden – både med hest og skuldre, man må ’hooke’ modstanderens stav, dvs. med egen stav forhindre modstanderens slag, og endelig skal I vide, at ’vejretten’ altid er hos den spiller, der rider direkte i boldens retning,” lød det blandt andet fra træneren, der senere, fra toppen af en træhest, også demonstrerede slå- og rideteknikker, de forskellige gangarter og udfordringen med samtidigt at koordinere ridtet og have det forkromede overblik over spillets forløb.

Polo drejer sig om at træffe hurtige beslutninger med et resultatorienteret overblik og øje for samarbejdet. Nøjagtig som I jeres travle ledelsesmæssige hverdag

– lød det blandt andet.

Efter selv at have prøvet kræfter med træhingsten, og med en nu bedre føling med såvel stav og bold og med dét at sidde til hest, var det tid til rigtig at komme i sadlen.

De godt halvanden meter høje, veltrænede og vævre poloheste blev hentet frem fra staldene, og den første af spillets chukkas blev fløjtet i gang på den knap 300 meter lange, og veltrimmede græsbane.

 

I kampens hede

Og selvom det for den uindviede og udefrabeskuende kunne se både let og overkommeligt ud, sådan at ride lidt rundt og slå til en bold, var det for de indviede og aktivt udøvende en anderledes intens og adrenalinfremkaldende oplevelse.

I hvert fald hvis man spørger Morten Ammentorp Nielsen, der til daglig er administrerende direktør i produktionsvirksomheden HOUNÖ, som med flere end 100 ansatte årligt omsætter for godt 140 mio. kr.

Med to kollegaer og tidligere MBA-medstuderende var han i dagens anledning taget fra hovedkvarteret i Randers for med egne ord at få ”en mental og fysisk udfordring, der på en unik og relevant måde, kan sætte den daglige ledelse i relief”.

Og det blev den.

Det var totalt opslugende og super sjovt. Man skal virkelig koncentrere sig for både at holde balancen, ramme bolden og orientere sig på banen. Man skal på én og samme tid håndtere flagrende stigbøjler, potente hestekræfter, med- og modspillere, lange stave og en lille bold. Det kræver overblik, koordination, teamwork, og klar kommunikation. Præcist som det gør at lede en virksomhed, som den, jeg hjemme i Randers står i spidsen for

– sagde han og fik et anerkende nik fra erhvervspsykologen Hoffmann, der fra sidelinjen observerede spillets gang og spilleres reaktionsmønstre.

”Jeg ser især på, hvordan de kommunikerer og koordinerer. Har de en plan? Hvor fast er den plan? Giver den plads til improvisation og læring, eller er den så stramt styret og retningsanvisende, at alle alternativer bliver afvist?,” siger han fortsætter:

”Og så ser jeg også på, hvordan de bruger pauserne mellem hver kamp? Lærer de af deres erfaringer? Er de åbne og ærlige om, hvem der gør det godt, og hvem der ikke leverer? Kan de samtale om, hvad der skal til, for at nå de mål, de har sat sig?”

“Kan de med andre ord skabe en lærende organisation? For det skal moderne lederne kunne, og ved at udsætte dem for en holdsport som polo kan vi skabe et godt afsæt at diskutere og analysere deres lederkompetencer ud fra,” siger Hoffmann, mens han iagttager, hvordan spillerne med blikkene stift rettet mod bolden og med møllesvingende stave forsøger at få dyrene i galop og bolden skudt gennem de mod himlen højt stræbende hvide målstolper.

 

Kvalitetstunge netværk

”Glimrende. Og ryk så fremad. Ét slag til, og den er der!”.

Retningsanvisninger, lovprisninger, ris og ros fyger gennem luften. Der kommunikeres, interageres og reageres i ét væk. Ingen står tilbage for en kommentar eller to. Heller ikke June Bille, der til dagligt er Account Director for SAS Institute, Salg & Software.

Hun fik sit MBA-diplom i 2013 og har siden benyttet sig flittigt af de arrangementer, Henley Business School arrangerer for sine nuværende og tidligere MBA’ere. De er nemlig ikke alene fagligt relevante og interessante, men også gode anledninger til at pleje netværket og møde nye mennesker, lyder det.

En Masterclass som denne er en sindssyg god måde at netværke på. Kombinationen af polo, teambuilding og faglige input, gør, at man virkelig kommer til at lære hinanden godt at kende. Alle er åbne og imødekommende, og man fornemmer tydeligt, at folk oprigtigt vil og prioriterer det her

“Der findes i dag et væld af netværksmuligheder, men ikke alle er lige relevante. Man er derfor nødt til at prioritere og være selektiv med, hvad man går ind til. Man skal sikre sig, at de mennesker, der møder op, har et vist niveau og kvalitet – det være sig personligt såvel som forretningsmæssigt. Og der er det min erfaring, at Henley-folket altid leverer,” siger June Bille, der bakkes op af Claus Horneman.

Han er salgsdirektør for Oticon Medical, der handler med implementerbare høreløsninger. Som ansvarlig for virksomhedens salgsaktiviteter i Skandinavien, Spanien, Tyrkiet, Israel og Mellemøsten er han ofte på farten og væk hjemmefra.

En Masterclass som denne er derfor en kærkommen lejlighed til at møde gamle bekendte og nye forretningsforbindelser.

Jeg rejser en stor del af året og har ikke tid til at pleje egentlige netværksgrupper. For mig er dagen i dag derfor et super supplement til de mere organiserede, men dermed også mere forpligtende netværksfora, der findes en del af

– siger han, mens han med sved på panden får sig et velfortjent hvil mellem to chukkas.

”Og så er det jo sjovt og finder sted i rammer, man sjældent har set mage. Billedskøn natur og på et slot der får én til at lede tankerne mod engelsk landadel, britisk nobleness og eksklusivt aristokrati. Man kan vel næppe forestille mere eksklusive og elegante omgivelser end disse. Ren klasse,” lyder det med begejstring i stemmen.

 

De-briefing og rimmet laks

Et par chukkas senere, og med trætte, men med velvære fyldte kroppe, står den på rimmet laks, kalvefilet og petitfours på terrassen efterfulgt af en grundig de-briefing ved erhvervspsykologen Lars Hoffmann.

Med ord som spændingsniveauer, ydeevne, energi og arousel samt tænding, overtænding og tunnelsyn analyserer han reaktionsmønstre og giver forklaringer herpå.

Han trækker erfaringerne fra dagens polo-ridt ind i en mere generel ledelsesmæssig kontekst, og gør det klart, hvordan dagens begivenheder kan overføres til næste uges hverdag på jobbet.

Således beriget – både gastronomisk og intellektuelt, er det tid til at runde af. Et hel-dags udviklingsprogram er til ende, og det er med smil på læben og højt humør, at folk takker af og defilerer i hver deres retning. En erfaring af de mere eventyrlige og ekstravagante af slagsen rigere.

Ledelse på udebane, Polo på Kokkedal Slot

Fakta: Polo for begyndere

  1. Ordet ‘polo’ stammer fra det tibetanske ord pulu, der betyder bold.
  2. Polo er en hockeylignende holdsport til hest, hvor hvert hold består af fire ryttere, der med køller forsøger at få en lille hvid kugle i modstandernes mål. Målet består af to stolper med syv-otte metersmellemrum.
  3. Køllens skaft er lavet af massiv bambus, og mens højre hånd holder staven, styrer den venstre tøjlerne.
  4. Til turneringer spilles mellem fire og otte såkaldte chukkas (spilleperioder) af hver 7,5 minutters varighed på en bane, der kan være op til 274 m lang og 146 m bred. Mellem hver chukka skiftes hest.
  5. Poloheste kan være op til 163 cm høje og vejer omtrent 500 kg. De er alle specialtrænede og som regel blandinger af f.eks. fuldblod, argentisk Criollo eller amerikansk Quarter. Nogle er desuden tidligere væddeløbsheste.
  6. Der er mange regler, men de vigtigste er boldens linje og vejretten (right of way), som tilhører spilleren, der rider i boldens retning.
  7. Der har fem gange været afholdt OL i polo, senest i 1936, og der er for nuværende tale om atter at gøre sporten olympisk.
  8. Polo spilles hovedsageligt i engelsktalende lande, men også Sverige, Tyskland og Argentina er veludviklede polonationer.
  9. I Danmark blev Danish Polo Association stiftet i 2012, og klubben er den hidtil eneste herhjemme. England har til sammenligning over 60 klubber. Danish Polo Association har i samarbejde med områdets golf- og rideklub hjemme på Kokkedal Slot Copenhagen.
×